Merüljünk el a beszédfejlődés rejtelmeiben!

 

Hogyan alakul ki a beszéd? 

A beszéd pontos kialakulása, az, hogy születésünk után néhány éven belül képesek vagyunk a semmiből megtanulni egy nyelvet (vagy akár többet is), anélkül, hogy azt tudatosan tanítanák nekünk, még a tudósok előtt is rejtély. Amit biztosan tudunk, hogy az utánzás kiemelkedő szerepet játszik ebben a folyamatban. Ugyanakkor utánzásnál természetesen sokkal többről van szó, hiszen onnantól, hogy a gyermekek először elkezdenek szavakat formálni, rövid időn belül eljutnak oda, hogy önálló gondolatokat képesek kifejezni, olyanokat is, amiket korábban nem biztos, hogy hallottak. 

Az első fontos kihívás, amivel a csecsemőknek a beszédtanulás során szembe kell nézniük, az az, hogy hogyan tudják elkülöníteni a szavakat a folyamatos beszédben. Vizsgálatok szerint erre már jóval a beszéd kialakulása előtt, nagyjából 6 hónapos kor körül képesek, ugyanakkor az ezzel kapcsolatos fejlődés sokkal inkább logaritmikus, mintsem lineáris.  

A beszéd fejlődését erőteljes mértékben segíti, hogy a szülők általában automatikusan a gyermek korának és fejlettségi szintjének megfelelő beszédmintázatokat alkalmaznak. Ennek példája többek között a csecsemőkorban használatos dajkanyelv (ösztönösen magasabb hangon, egyszerűbb szavakat használva beszélünk a legkisebbekhez), majd totyogós korban a beszédindulást követően is lekövetjük az ő szintjüket és a nyelvi érettségükkel arányosan használunk mi is egyre bonyolultabb nyelvezetet. 

 beszedfejlodes

Hogyan segíthetem a gyermekem beszédfejlődését? 

  • Énekléssel – habár a folyamatos beszéd is fontos szerepet játszik, az éneklés által egészen máshogy tudunk kapcsolódni a gyermekünkhöz, gazdagabb beszédtanulási közeget jelent számára, ami által pedig elősegíthetjük a beszéd fejlődését. 
  • Narrálással – már az első naptól kezdve igyekezzünk folyamatosan narrálni mikor épp mit csinálunk, ezzel biztosítva, hogy a gyermekünk minél több beszédet halljon, vizsgálatok szerint ugyanis a direkt beszéd (vagyis, amikor szándékosan a gyermekhez beszélünk, még ha ez csupán narráció is) mennyisége segíti később a gyermeket a bővebb szókincs kialakításában. 
  • Olvasással – megszámlálhatatlan kutatás bizonyítja, hogy az meseolvasás pozitív összefüggést mutat a gyermek jobb beszédkészségével. Kortól függetlenül (tehát már egészen újszülött kortól) az olvasás segít a gyermeknek a szavak felismerésében és a szókincs bővítésében. Számos mesekönyv képes továbbá arra is, hogy fejlessze a gyermekek képzeletét, valamint gyakran találkozhatunk a könyvekben olyan kifejezésekkel is, amik a mindennapok során nem biztos, hogy elhangoznának. 
  • Játékkal – ahogy korábban hangsúlyoztuk az utánzás szerepét, ez fokozottan hangsúlyt kap a játékok során. Különösen a különböző szerep- és drámajátékok segíthetik a beszédfejlődést, a főzőcskézés, babázás, minden olyan szituáció, ahol a gyermek valamilyen szerepbe képzeli magát, erőteljes módon hozzájárul a beszéd kialakulásához és fejlődéséhez. 
  • Kérdezéssel – a beszélgetések során igyekezzünk nyílt végű kérdéseket feltenni, amikre lehetősége van a gyermeknek hosszabban válaszolni és ne olyanokat, amiket egy igen/nem-el letudhat. A „Mi volt az bölcsődében/óvodában?”, nem feltétlenül a legjobb opció, ezt a legtöbb gyerek igyekszik egy „semmi”-vel letudni, helyette segíthetnek az alábbi kérdések: „Kivel játszottál ma és mit?”, „Mi volt ma a legjobb dolog a napodban?”, „Melyik volt a legkevésbé jó része a napnak?” stb. 

 

beszedfejlodes

Nagyon fontos továbbá, hogy ne kritizáljuk és ne direkt javítsuk ki a gyermekünket. Ne szóljunk rá, ha például azt mondja, hogy „szapka”, helyette kérdezzünk vissza, hogy „a sapkára gondolsz”? A direkt javítás és főleg a kritizálás ugyanis nem tanítja meg helyesen kimondani az adott szót, ugyanakkor elveheti a gyermek kedvét a próbálkozástól.  A legtöbb beszédhiba egyébként is 5 éves korig élettaninak számít, nagyjából ekkorra szükséges, hogy letisztuljon a gyermekek beszéde. Eddig tehát nem szükséges őket javítgatni, ugyanakkor fontos a helyes beszédpélda mutatása, gyermekünket tehát azzal segíthetjük a legjobban, ha mi magunk odafigyelünk a helyes beszédre. (Fontos megjegyzés ugyanakkor, hogy hároméves korára a gyermek beszédének a tágabb környezete – tehát nemcsak a szülők, testvérek! – számára is érthető kell, hogy legyen. Ha még háromévesen is annyi beszédhibája van, hogy a beszéde nehezen érthető, úgy fontos lehet első körben hallásvizsgálatra vinni!) 

 

Mi a helyzet a képernyővel? 

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) jelenlegi ajánlása szerint 18 hónapos kor alatt egyáltalán nem, utána pedig még sokáig csak mérsékelt mennyiségben, szülővel közösen javasolt a különböző digitális tartalmak fogyasztása. Ennek oka, hogy a gyermekek sokáig, nagyjából kisiskolás korig nem tudják teljesen elkülöníteni azt, amit a képernyőn látnak a valós eseményektől (18 hónapos kor alatt pedig egyáltalán nem tudnak különbséget tenni). 

Ettől függetlenül vannak olyan műsorok, amik arra hivatottak, hogy elősegítsék a gyermekek beszédfejlődését, ilyen például az Amerikában rendkívül elterjedt Ms. Rachel vagy itthon a Habubu mesecsatornán megtalálható Bogi Néni műsorai. Ezekben a műsorokban Bogi Néni arra kéri a gyerekeket, hogy utánozzák, próbálják kiejteni a szavakat, ismerjenek fel állathangokat, vagy nevezzenek meg járműveket. Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy ezek a műsorok nem helyettesíthetik a szülőt, nem alkalmazhatók digitális bébiszitterként! Elsősorban inkább ötletforrásként alkalmazhatók, hiszen számos mondókát, gyakorlatot, játékot eltanulhat belőle a szülő. Fontos ugyanakkor, hogy a gyermekkel közösen nézzék, a szülő is vonódjon be a játékba, együtt dolgozzák fel a képernyőn látottakat!  

 

A beszédfejlődés tehát egy rendkívül bonyolult és összetett folyamat, ugyanakkor számos módon segíthetjük azt. A legfontosabb, hogy gyermekeink igényét tartsuk szem előtt, ne siettessük, sokkal inkább támogassuk ezen a kicsit sem egyszerű úton! 

 

Tóth-Ugyonka Krisztina

Viselkedéselemző, Pszichológus hallgató

 
Források: 

Leung, A., Tunkel, A., & Yurovsky, D. (2021). Parents fine-tune their speech to children’s vocabulary knowledge. Psychological Science, 32(7), 975-984. 

Choi, D., Batterink, L. J., Black, A. K., Paller, K. A., & Werker, J. F. (2020). Preverbal infants discover statistical word patterns at similar rates as adults: Evidence from neural entrainment. Psychological Science, 31(9), 1161-1173. 

Hozzászólások

Hozzászólások

Hogy tetszett?