Válaszkészseg vagy elkényeztetés – óvodás- és iskoláskorban

Kicsit megviselve, de törve nem, elérkeztünk az óvodáskorhoz. (Olvasd el az előzményeket itt.)

Az óvodáskorban, ha az előző bejegyzésben leírt módon állunk hozzá, a gyerek egyre jobban képes lesz rá, hogy szavakkal kifejezze a saját szükségleteit. Az értelmi és érzelmi fejlődése pedig mindinkább lehetőséget ad arra, hogy a következetesség és a válaszkészség ne csak párhuzamosan, hanem akár integráltan is jelen legyen. Amikor a gyerekek már képesek bonyolultabb összefüggéseket megérteni, a határhúzásban is lehet bonyolultabb szempontrendszert alkalmazni. Egyszerű példával a “nem nyúlhatsz a konnektorhoz” -tól eljutunk a ” csak akkor, ha itt vagyok és látom, hogy jól fogod a dugót”- ig és végül addig, hogy önállóan is használhatja. 

Ebben a korszakban kezdi megérteni, hogy másoknak is vannak szükségletei, nagycsoportos korára a legtöbb gyerek már képes a szempontváltásra, az együttérzésre. Természetesen ahhoz, hogy erre képes legyen, szüksége van tapasztalatokra. Ha a korának megfelelő módon kommunikáljuk felé kicsi kortól a határainkat, akkor az együttérzést a számára legszorosabb és legbiztonságosabb kapcsolatban kezdheti el megtanulni. Onnantól kezdve, hogy a gyerek képes képviselni a saját szükségleteit, a válaszkészség tulajdonképpen demokratikus nevelést jelent, annak az elvnek a képviseletét, hogy mindenkinek egyformán fontosak a szükségletei és a cél, hogy ezeket együttműködően összehangoljuk. Iskolaérett korára a racionális gondolkodás, az ok-okozatok, összefüggések és a jövőre tervezés is megjelenik. Ez mind könnyebbé teszi, hogy megértse a határszabáshoz tartozó magyarázatokat, és egyre inkább képes legyen végiggondolni a dolgokat összefüggéseiben.

 szabad

A válaszkész nevelés nem vezet könnyen kezelhető gyerekhez 

Fontos azonban, hogy aki azt várja a válaszkész neveléstől, hogy könnyen kezelhető gyereket kap, az valószínűleg csalódni fog. Az erős akaratú gyerek nem lesz kevésbé erős akaratú attól, hogy megtanítjuk arra, hogy fejezze ki a szükségleteit. Ha valaki olyan gyereket szeretne, aki nem vitatkozik, nem “beszél vissza” , akkor ezen az úton haladva könnyen lehet az az érzése, hogy elrontotta. Hiszen az a gyerek, akit bátorítanak a szükségletei kifejezésére, az később is képviselni fogja magát. A hosszú tanítási folyamat eredménye nem az, hogy kevésbé fogja kifejezni amit szeretne, sokkal inkább az, hogy megfelelő módon tudja kifejezni. Megtanul alkudozni, tárgyalni, kompromisszumot kötni, együttműködni és felelősséget vállalni a saját szükségleteiért.

 

Válaszkészség önmagunk felé 

Ez szükségszerűen azzal jár, hogy a szülőnek sok energiára, türelemre és önismeretre van szüksége, hogy saját maga is felelősséget vállaljon a saját szükségleteiért. Ha ezt nem tudja megtenni, akkor valóban elbillenhet a mérleg, hiszen ha azt tanulja meg a gyerek, hogy az ő szükségletei fontosak, de másoké nem, akkor valóban gondja lesz az alkalmazkodással. Ezt a kényes egyensúlyt a folyamatosan fejlődő gyerek mellett nem kis feladat megtartani, különösen akkor, ha a szülő pontosan azért választja ezt az utat, mert ő nem kapta meg gyerekként.Ilyenkor a legfontosabb, hogy saját magára is figyeljen. Mert az elkényeztetett gyerekhez hosszú önkizsigerelés vezet, a saját szükségletek figyelmen kívül hagyása. Ráadásul miközben tanul abból a gyerek, ahogy a szülő reagál rá, ugyanannyira tanul abból, amilyen példát mutat a szülő.

 morning

Válaszkészség a párunk felé 

Sokan nem gondolnak rá, de a szülők egymással való viszonya, kommunikációja nagyon fontos modell. Ha csak a gyerek felé irányul a válaszkészség, de önmagunk felé nem, az ellentmondás nehézzé teheti a gyereknek később a másokhoz való alkalmazkodást. De ugyanez igaz akkor is, ha a párunkkal való kapcsolatban mutatunk teljesen más hozzáállást. Ha azt szeretnénk, hogy a gyerekünk egyszerre legyen képes érvényesíteni az érdekeit és együttműködni másokkal, értékelje magát és közben mások felé is empatikus legyen, akkor képesnek kell lennünk saját magunknak is erre. Mivel a család az, ahol az alapvető mintákat megtanulja, az elsődleges igazodási pont. Ezért elsősorban a családban fontos, hogy ez az összhang meglegyen. Ahhoz, hogy a másokhoz való viszonyulásban ő maga is válaszkész, a saját és a másik szükségleteire egyaránt érzékeny felnőtté váljon, a szülők kapcsolatában is jó, ha látja ezt a viselkedést.

Link a válaszkész házasság cikkhez. 

A szülők párkapcsolata az első párkapcsolat és egyben az első egyenrangú kapcsolat, amit a gyerek közelről megfigyelhet. Emiatt ahogy egymáshoz viszonyulnak a szülők, az egyfajta iránytű lesz a számára.

Nem véletlenül mondta dr. Vekerdy Tamás:

” Nincs nevelés, csak hiteles együttélés”

A nevelés nagy része önfejlesztés, saját magunkon és a kapcsolatainkon dolgozva tudunk a legtöbbet tenni azért, hogy a gyerekünk boldog és kiegyensúlyozott felnőtt legyen, aki képes együttműködni másokkal.

 

Ha szeretnél többet tudni arról, hogy mit tanulnak a gyerekek a szülők párkapcsolatából, akkor Palágyi Kata blogján olvashatsz erről.

 Ha úgy érzitek, hogy a problémákat konfliktusokat nem tudjátok megfelelően megbeszélni és szeretnétek fejleszteni a kommunikációtokat, akkor ajánlom az Újrakapcsoló programom online tréning változatát. Itt találtok a tréningről részletes információkat. https://terem.palagyikata.hu/products/course/jrakapcsol-videtrning

Palágyi Kata

Tanácsadó szakpszichológus, Mediátor és hordozási tanácsadó

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólások

Hogy tetszett?