10 éves a Liliputi! – szülinapi interjú Farnadi Péterrel

Fennállásának 10. évfordulóját ünnepli a Liliputi. Egy cég életében ez nagy időnek számít, főleg, hogy csupán csak egy családi vállalkozásnak indult az egész. Farnadi Pétert, a Liliputi társalapítóját kérdeztem a Liliputi történetről, ami a hallottak alapján már-már történelemnek számít! :) A márka születésétől, a cégalapításon keresztül egészen napjainkig.

Farnadi Péter Liliputi

Mesélj nekünk kérlek a kezdetekről. hogy jött az ötlet, hogy hordozókat és puhatalpú cipőket kezdjetek készíteni?
Talán nem meglepő, hogy saját igény hívta életre a vállalkozást. Miután megszületett kislányunk (akit Liliputinak becéztünk akkoriban), nyilvánvaló volt számunkra, hogy hordozni szeretnénk őt. De 10 éve Magyarországon, igencsak szegényes volt a hordozó kínálat, olyat nem találtunk, ami az elvárásainknak megfelelt volna. Két lehetőségünk maradt, vagy külföldről rendelünk, vagy készítünk magunknak. Ez utóbbit választottuk. Az első saját hordozókendőt követően nem sokkal elkészült az első Liliputi Csatos Hordozó is, szigorúan saját használatra. Ámde annyira jól sikerült az első csatosunk, olyan sokan állítottak meg, hogy mi ez, honnan van, annyian kérdezték tudunk-e nekik is csinálni ilyet, hogy nem maradt kétség a számunkra, hogy ez kell, hogy legyen az irány…

És a puhatalpú cipő ötlete hasonlóan fogant meg?
Pontosan. Amikor Annus, a kislányunk járni kezdett, mi Indiában éltünk épp, a tengerpart közelében, így volt olyan szerencsés helyzetben, hogy cipőt hírből sem ismert. Aztán amikor hazajöttünk, nem volt szívünk az itthon kapható merev talpú cipőket a lábára adni. Annus 1 éves születésnapjára egy osztrák barátunk is eljött meglátogatni minket, és egy puhatalpú cipőt hozott neki ajándékba. Amikor megláttuk, Eszterrel egymásra néztünk és tudtuk, ez AZ amit kerestünk…
A sors minden szempontból egyengette utunkat: ekkortájt költöztünk le ugyanis az Őrségbe, Őriszentpéterre, ahol hallomásból tudtuk, hogy működik egy cipőgyár, mi meg szépen leslattyogtunk az első Liliputi cipő prototipusával, tudnának-e nekünk bérmunkában ilyen cipőt gyártani. Tudtak.

Farnadi Péter és lánya

Jól tudom, hogy ma már saját üzemben készülnek a Liliputi termékek?
Igen. Kezdetben a hordozók is bérmunkában készültek, két faluval arrébb egy viszonylag nagy varrodában. Aztán a varroda tönkrement, mi meg átvettük a varrónők egy részét és megalapítottuk az őrségi Liliputi manufaktúrát. Később helyhiány és a munkaerő korlátossága miatt áttettük az üzemet a közeli Szombathelyre, ahol a mai napig készülnek a puhatalpú cipellők, a hordozók és a kiegészítők.

És hogy lett a Liliputiból “multinacionális” vállalkozás? Hogy tud egy kis, alulról építkező vállalkozás, közel 30 országban jelen lenni termékeivel?
Hát úgy, hogy világszínvonalú termékeket gyárt. A minőségben sosem ismertünk kompromisszumot. Csak a legjobb minőségű, ahol csak lehet, bio minősítésű alapanyagokból dolgozunk, szigorú minőségbiztosítási elvek mentén. A Liliputi kis (bár ma már nem is olyan kicsi) család, aminek minden tagja meg van becsülve, így mindenkinek fontos, hogy a maximumot hozza ki magából. Ez talán a titok nyitja. Közösek a sikerek és a kudarcok. Így lehet minden egyes Liliputi terméknek lelke, szemben a Távol-Keleten, lelketlenül tömegtermelt tárgyakkal.

Fél tucat nemzetközi díjat nyertek termékeitek. Ez hatalmas elismerés. Ez is a fentiek számlájára írható?
Nyilván. nem csak a vásárlók, hanem a szakértők is látják és értik, mi a különbség, a tehetséges dizájnerek által tervezett, egyedi, manufaktúrális körülmények között készült, minőségi termék, és a tömegtermelésben gyártott tipikus termékek között. Büszkék vagyunk e díjakra, de nem bízzuk el magunkat, egyre csak azon vagyunk, hogyan tudnánk még jobb, még szebb, még klasszabb termékeket létrehozni.

Nem egyszer botlottunk már Liliputi klónokba és hamisítványokba. Nem visel ez meg titeket, akár emberileg, akár üzletileg?
Megpróbáljuk úgy felfogni ezt a jelenséget, hogy ami jó, azt hamisítják. És megpróbálunk büszkék lenni erre. Van, hogy nem könnyű, de törekszünk rá. Perpillanat három-négy magyar vállalkozás él abból, hogy a mi termékeinket részben, vagy egészben másolja. Eleinte szóltunk, volt hogy jogi útra tereltük, ma már csak a vállunkat vonogatjuk. Azt gondoljuk, hogy sokan vannak de legalábbis elegen, akiknek megéri kicsit többet fizetni, cserébe egy eredeti, minőségi, világszínvonalú termékért. Nem segít a becsületesen működő vállalkozásoknak a magyar gazdaságpolitika élőmunkát terhelő szabályozása sem, de egyelőre még tudjuk tartani piacvezető pozícióinkat. Bízom benne, hogy ez így is fog maradni.

Farnadi Péter és Anna

És elárulod, melyik a kedvenc liliputi mintád?
Hát ez nem könnyű kérdés, mindegyiket szeretem. Enélkül nem is kerülhetne a polcokra… Régen volt egy színes peace-es mintánk, a lelkem mélyén – vagy talán nem is annyira a mélyén – én egy két lábbal a földön álló hippinek érzem magam, lehet ezért.

Még több cikk a Liliputi sikertörténetéről:

Liliputi Óriás lesz – a Boom Magazinban szerepeltünk

5 éves a Liliputi Mama Kabát!

Hozzászólások

Hozzászólások

Hogy tetszett?